În acest articol vă povestim o situație interesantă în care s-a aflat acum 15 ani compania Microsoft. Cazul a fost foarte mediatizat și s-ar fi putut rezolva foarte trist pentru compania americană. Din fericire n-a fost așa, însă reputația corporației americane, oricum a avut de suferit.

În august 2003, un școlar din Canada cumpără numele de domeniu MikeRoweSoft.com. De altfel, însuși numele tânărului era Mike Rowe. Deoarece denumirea site-ului seamănă ca pronunție cu «Microsoft» din engleză, compania americană pune ochiul pe el. În state sunt pedepsite acțiunile de înregistrare a domeniilor sau mărcilor comerciale care seamănă izbitor cu cele foarte cunoscute. Totuși, aici era un caz particular: însuși numele lui Mike și nu o rea intenție.

Corporația îi propune puștiului 10$ pentru a renunța la site (practic, plata pentru înregistrarea domeniului). Tânărul, înfuriat de această propunere, solicită 10,000$. Microsoft refuză și îl dă în judecată pentru «încălcarea dreptului de proprietate asupra propriei mărci comerciale din cauza asemănării fonetice a domeniilor».

Totuși, Mike nu este descurajat. Cazul devine public și începe să fie foarte mediatizat, în mare parte în defavoarea companiei americane. Mike obține o mulțime de susținători și donații pentru procesul care avea să aibă loc. Însuși site-ul obține o popularitate imensă. De altfel acest caz a fost foarte mediatizat datorită lui Mike, care în treacăt fie spus – știa ce face.

La sfârșitul lui Ianuarie 2004 ambele părți ajung la un consens, fără ca cazul să fie disputat în instanță. Microsoft, în sfârșit, obține domeniul mult dorit. În schimb, tânărul din Canada obține: compensații pentru toate cheltuielile efectuate asupra site-ului său și pentru serviciile avocaților (suma nu se cunoaște), o subscripție «Microsoft Developer Network», o vacanță pentru el și familia sa la oficiul central al Microsoft în Redmont, finanțare integrală pentru cursurile de certificare Microsoft și un Xbox cu jocuri.

O mică retrospectivă

Din punct de vedere legal, Microsoft nu risca să-și piardă brandul dar cu siguranță risca să-l slăbească foarte mult pe piață. De asemenea, demersul corporației americane era nefondat legal. Cazul ar fi fost pierdut cu siguranță, deoarece nu încălca legislația americană. Era numele tânărului în joc – nu o încercarea de a obține beneficii. Mike ar fi putut păstra site-ul său, culegând laurii propriei sale afaceri, care acum devenise foarte cunoscută din cauza scandalului. Totuși, corporația americană a reușit să-l atragă de partea sa intuind interesele și atrăgându-l în sfera de care tânărul era pasionat – IT.